Vi kommer nok aldri til å kjøpe inn en perm igjen...

Vi kommer nok aldri til å kjøpe inn en perm igjen... Grytnes Entreprenør forteller om sine erfaringer med Visma.net AutoInvoice
Grytnes Entreprenør tok aktivt i bruk Visma.net AutoInvoice høsten 2018 og har i år vært helt papirløse. Nå ber de om epostadresse fra alle nye kunder, også privatkunder, selv om AutoInvoice også håndterer "papirbrev". Nedenfor leser du mer om deres erfaringer med en mer digital hverdag!

Grytnes Entreprenør utfører de fleste oppdrag fra nybygg til renovasjon av eldre bygningsmasse og utbedring og oppføring av betongkonstruksjoner. Selskapet startet på Sunndalsøra i 1946 og har gått fra å være en byggmester til å bli en av Nordmøre og Romsdals største entreprenører. Selskapet har ekspandert mye i løpet av årene, men har allikevel  forblitt i familien. I dag er den daglige ledelsen overtatt av 3 generasjon - Tine Grytnes Laskerud. Konsernet består i dag av Grytnes Entreprenør as, Grytnes Eiendom as og Vikan Betong as. Grytnes Entreprenør har vært kunde av ØkonomiBistand siden 2011, og driver sin regnskapsavdeling med en hel suite av våre produkter: Visma Business, Visma.net Approval, Visma.net AutoInvoice, Visma Document Center, Visma Rapportering, Visma BizWeb, Huldt & Lillevik Lønn og Zdata Pay. 

Monica Nygård som er økonomileder i selskapet, er spesielt fornøyd med hvordan AutoInvoice effektiviserer deres arbeids hverdag.  De har mange prosjekter i hele Møre og Romsdal og fører regnskap for flere selskaper i konsernet. De tok i bruk dokumentsenter for en stund siden, men det var først når de også kom over i et felles system med AutoInvoice, at de så den store effektivitetsgevinsten det ligger i dette. Spesielt gjelder dette mot de større statlige og  kommunale kundene.  

Monica Nygård, Økonomileder Grytnes EntreprenørMonica forteller; "Før Approval og dokumentsenter sendte vi også innkomne fakturaer i papirform her ifra til prosjektsteder i blant annet Molde og Kristiansund for attestering, og vi ante ikke hva som befant seg hvor.. Nå har vi full kontroll på både inn og utgående fakturaer og alle dokumenter lett tilgjengelig på skjerm. Feiladresserte fakturaer blir fort fanget opp og alle dokumenter kommer fort dit de skal. Revisor kan også sitte på sitt eget kontor og ha tilgang til både regnskap og dokumenter. Vi har rom for forbedring når det gjelder en del manuelle bilag, men det kommer seg!" 

Ser dere noen konkrete forbedringer?
"Flyten går hurtigere og mer kontrollert både internt og eksternt. Vi sender også purringer elektronisk og da blir de som regel behandlet fortere. Vi hadde også en sak i forliksrådet der vi kunne dokumentere at faktura var sendt på samme måte som tidligere og at alle andre dokumenter samme dag var kommet dit de skulle. Vi vant saken. Vi har avsluttet bruk av frankeringsmaskin og vi trenger ikke å hente post/sende post hver dag. Etter hvert som gamle dokumenter blir makulert får vi et kjempeoverskudd på permer, og kommer nok aldri til å kjøpe inn en perm igjen..." forteller Nygård.

Du kan lese mer om Visma.net AutoInvoice her eller så kan du kontakte en av våre dyktige kunderådgivere her.